20 April 2010

BN Labuan Ke Hulu Selangor - Releven Atau Tidak?

Sudah menjadi lumrah, bila ada saja pilihanraya kecil (PRK), BN disetiap bahagian akan menghantar wakil untuk membantu. Selepas PRU-12, hampir setiap pilihanraya kecil Labuan akan menghantar 'delegasi' untuk membantu.

Persoalannya relevankah bahagian yang kecil seperti Labuan ini menghantar wakil dalam kuantiti yang besar untuk membantu BN dalam usaha memenangi pilihanraya kecil? Jika semua (Ketua Parti Komponen, UMNO Bahagian, YB Ahli Parlimen) turun ke Hulu Selangor, siapa yang tinggal di Labuan?

Besar sangatkah suara Labuan turun beramai-ramai ke semenanjung Malaysia untuk berkempen dalam PRK? Takut-takut bukan sahaja suara tidak didengar, malah warga di sana sedar pun tidak akan kewujudan kita di sana.

Menurut pengalaman saya, paling besar Labuan menghantar wakil untuk membantu dalam PRK adalah pada tahun 2001, ketika itu ADUN Likas, Datuk Yong Teck Lee diisytiharkan oleh mahkamah sebagai tidak menang dengan sah dan perlu ada pilihanraya kecil semula. Namun ketika itu situasi adalah berlainan. Perjalanan 'delegasi' dari BN Labuan tidak sampai 200km. Dan kehadiran  wakil kita ketika itu sememangnya disedari dan dihargai. Bukan sahaja UMNO Labuan menggunakan van sendiri, berlogo UMNO Labuan, malah telah menyewa dua papan tanda berlampu bertulis; 'UNDILAH BN - UMNO LABUAN", satu di highway Teluk Likas, dan satu di tengah-tengah bandaraya Kota Kinabalu. Dan apabila BN memenangi semula kerusi tersebut, penghargaan diberi kepada wakil Labuan yang turun membantu.

Tapi kini situasi telah berbeza, kos makin tinggi. Apatah lagi kalau ianya membabitkan PRK di semenanjung Malaysia. Yang agak merisaukan lagi, motif utama wakil kita ke sana. Adakah untuk membantu BN berkempen, atau ada 'tujuan' lain? Takut-takut warga Labuan akan dilabel sebagai pandai memanipulasi keadaan atau mandi sambil minum.

Tiada ulasan: